//
you're reading...
Art Exhibitions

© Sergei Blumin and Yelena Yasen. The Meaning of the Sign. Created for the International Conceptual Traveling Art Show, Alphabet of Art. 2011 – 2013

Sergei Blumin and Yelena Yasen


The Meaning of the Sign: Metamorphoses
The Series was Created for the International By-Lingual Conceptual Traveling Art Exhibition

Alphabet of Art
2011 – 2013

 

Сергей Блюмин и Елена Ясногородская


Смысл знака: Метаморфозы
Серия была создана для международной двуязычной концептуальной передвижной выставки

Алфавит Искусства
2011 – 2013

 

Textual components of this project in English and Russian are placed below visual images
Текстовые компоненты проекта на английском и русском языках
помещены под фотогафическими образами

 

 

 

Alphabet of Art is an international conceptual bi-lingual traveling art exhibition, which concept is based on the idea of fusion of visual and textual components leading to the creation of an indivisible artistic image.  In May 2011 the exhibition took place in the New Zverev Museum in Moscow (contemporary art historians consider the artist as Russian Pollock), in September-October 2011–in Philadelphia International House, and after that–in St. Petersburg (Florida) and  Australia.  In 2012 it was exhibited in the Museum of Contemporary Art in St. Petersburg and in the city of Pscov (Russia). It is also planned to travel to Kiev (Ukraine) and to be exhibited at the Zimmerli Art Museum at Rutgers University (New Jersey, USA).

 

Сoncept
Metamorphoses of Letha

 

The vital force of water confronts the lethal force of Letha.  A tiny grain of sand runs swiftly through the sieve, so does the flow of time, the flawless current of the sandy water. The frozen water turns to ice—the metaphor of frozen time. The ice-preserved remains of the dinosaurs that dwelt on the plains 60 odd million years ago—akin to amber, the bearer of bubbles of the pre-historic air and the extinct insects, who used to breathe that air, imprisoned but preserved in spite of the flow of time long before fish had to quit the sea to crawl the ground to carry on the chain of evolution.

The absolute inability of ice to flow might only be compared to the absolute inability of water to crack.  But under the warming rays of sun the melting ice escapes its solid state to be converted into water, the source of life, fulfilling final goal to evaporate and join the clouds.  The liquefying ice fondles the narrow passage and keeps re-counting flux, the rush of measure toward the fleeting finish, and to embrace the end to meet a ferryman to cross the murky water.

A single drop of water preserves the memories of an ice-splinter, a chip of time, which reflects the sky.  A waterfall cannot cross the sky the way a rainbow can; a raindrop is incapable of flying upward and therefore does hit the unyielding ice embracing the end of minute seconds—the pulse of the sand clock—to join the heap of sand of a timeless pyramid. But resting place, not quiet place at all, is always in the midst of crowded thoughts, where the lonely mind resists the softness of the pillow by confronting the lethal force of Letha.

Akin to a vanished piece of ice when it is warmed up again, the drop of water does evaporate defying the law of gravity, and trying to reach the sky—unable to rush down.  The vapor, the soul of water, reaches out to the steam of clouds, ascends the sky—enriching the atmosphere, attaining unity with the eternal whole of lethal Letha.

 

***

 

«Алфавит искусства» интернациональная, концептуальная передвижная двуязычная выставка, задуманная на идее соединения в неделимое целое изобразительных и текстовых компонентов художественного образа.  В результате подобного соединения в работе каждого из участников выставки возникает новый синтез, демонстрирущий цельность словесного и визуального выражения авторской художественной концепции. В мае 2011 года выстака прошла в Новом музее Анатолия Зверева в Москве (современные искусствоведы рассматривают художественную манеру А. Зверева близкой к манере крупнейшего американского художника 20-го века Джексона Поллока), в сентябре 2011 года она экспонировалась в Международном Холле в Филадельфии, позже на Флориде и в Австралии. В 2012 выставка прошла в Музее современного искусства в Санкт Петербурге и Пскове (Россия). Планируется ее показ в Киеве (Украина) и в художественном музее Рутгерского университета (Нью Джерси)

 

Концепция
Метаморфозы Леты

 

  Живая вода и вода Леты. Стремительно несутся кристальные песчинки безудержно струясь сквозь переплетенье сита; участвуя в круговороте бытия, вода способна превращаться в лед, снег, град, дождь, пар, и снова в подобный камню лед, как будто истекает время, песчаный водопад летит из решета, лаская нежно узкое отверстье, производя переучет сыпучего потока… Подобно янтарю, хранящему в себе пузырьки доисторического воздуха и включения насекомых, этим воздухом дышавших, лед – метафора замерзшего времени, сохранившего для нас останки динозавров, живших 60 миллионов лет назад, задолго до того, как рыбы вышли на сушу. Твердый и хрупкий, обжигающий, как огонь, и холодный, как печать смерти, лед скрывает тайну содания мира …часов песочных торопливый пульс течения секунд, стремленье меры в безмерную далекость к объятию конечного исхода.

Категорическая неспособность льда течь может сравниться только с полной неспособностью воды трескаться. Но лед не в силах противиться солнечному лучу, который его растворяет, обрекая на бесследное исчезновение, чтобы паромщика там встретить, и с ним проплыть над мутною водою, и, наконец, прильнуть к песчаной пирамиде извечного холма. Смерть льда дает существование воде, источнику жизни. Вода возрождает. Крещение погружением в воду приобщает человека к божественной душе. Капля воды, хранящая воспоминание о ледяном осколке времени, отражает в себе вселенную. Нет, вовсе не спокойно место вечного покоя, где толчея переплетенных мыслей роится в одинокой голове отторгшей мягкую подушку в покое  беспокойном, продленном  бесконечной ночью. Прозрачный и туманный кристалл льда – дитя вечной мерзлоты, капсула времени, испариной мерцающий кристалл. Он тает, растворяясь, превращаясь в воду, которую жар солнца  испаряет, и так рождает пар.

Пар, душа воды, не подвержен закону тяготения; он категорически не может опускаться вниз, он всегда стремится вверх, вливаясь в атмосферу, присоединяясь к целому, к круговороту Леты.

 

This slideshow requires JavaScript.

 

All images are protected by Digimarc against the copyright infringement.  More information on:
www.sergeiblumin.wordpress.com, www.sergeiblumin.com, www.sergeibluminart.wordpress.com

 

 


 

About Yelena Yasen

Yelena Yasen (Елена Ясногородская): M.A. in Art History and Criticism from The Academy of Fine Arts, St. Petersburg, Russia. Work history includes: Russian Museum, St. Petersburg, Russia; The Hermitage Museum, St. Petersburg, Russia; Brooklyn Museum, New York; New School for Social Research, New York; Private College, New York (25 years of teaching experience). Presently: self-employed writer on art subjects and art designer; an author of "Russian Children's Book Illustration or Another Chapter in the History of Russian Avant-Garde" (Institute of Modern Russian Culture, University of Southern California, Archive); multiple published articles and essays in Russian and English (www.yelenayasen.wordpress.com, www.yelenayasenbooks.wordpress.com, www.adonispublishing.wordpress.com); video lectures on YouTube and Vimeo internet portals; multiple mutual art projects in collaboration with artist Sergei Blumin

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: